Om het gehele algoritme te kennen dat Google gebruikt is natuurlijk voor buitenstaanders onmogelijk. Wat wel bekend is zijn een aantal factoren die met de ranking te maken hebben. Daarnaast zijn er factoren waarvan vermoed wordt dat ze de plaatsing in de zoekmachine beïnvloeden.
Het blijft speculeren maar er zouden meer dan 200 factoren zijn die meespelen. Er springen een aantal van deze factoren bovenuit. Zo is er om te beginnen de beveiliging van de website. Het is echt nodig dat deze een SSL certificaat heeft, waardoor de http naar https wordt veranderd; het is reeds door Google bevestigd dat dit zeker meespeelt.
Mobiel gebruik
Daarnaast is het hebben van een geschikte mobiele versie van je website. Er zijn steeds meer gebruikers die surfen en aankopen doen via de smartphone. Voor de klant is het erg belangrijk en daarom ook voor de zoekmachine. Het is van belang dat er mobiel net zo snel bedient kan worden als op de computer of laptop.
Het is een tip om schema.org te gebruiken om data te selecteren. Je kunt dan op eenvoudige wijze featured snippets, die gebruikt wordt als een samenvatting van een vragen die in de zoekbalk gesteld worden. Dit wordt bepaald door Google en levert geen hogere positie op. Wat wel een hogere ranking oplevert zijn de rich snippets. Deze worden ingezet om de meest relevante resultaten te tonen. Het geeft als het ware een verrijking, het kunnen prijzen zijn die getoond worden of sterren ten gevolge van reviews.
Content
De kwaliteit van de content heeft een groot gewicht. Verkeerd grammaticaal gebruik en spelfouten maken een slechte indruk en laat je zakken op de ranglijst. Het schrikt bezoekers af en dat wordt door Google weer niet gewaardeerd.
De nadruk dient eigenlijk te liggen op expertise, autoriteit en betrouwbaarheid. Het is dus zaak om content te maken die aansluit op je doelgroep. Het telt mee als je backlinks verkrijgt. Hiervoor is naast goede content schrijven ook linkbuilding van belang.
Zo heeft een link van een ouder domein meer waarde dan een nieuwere. De juiste backlinks voor 301 redirect tellen mee. De woorden rondom de link moeten duidelijk zijn. En een natuurlijk linkprofiel wordt het best gewaardeerd. Om hiermee te stijgen is echter wel een goede linkbuilding strategie gewenst.
Snelheid van je website is een andere factor. Hoe sneller de site laadt, des te beter is het voor je positie op de ranglijst. Daarnaast zijn geoptimaliseerde afbeeldingen een ranking factor. Met zoekwoorden geef je aan waar de afbeeldingen voor staan. Dit levert dan weer de door jou gewenste resultaten op.