We lopen tegen het einde van een tijdperk. Third party cookies zullen eind 2024 niet meer toegestaan worden. De afgelopen jaren is hier al hard aan gewerkt. Bijvoorbeeld door alvast meer restricties op te leggen. Zo werd de levensduur van cookies verkort. Het einde van dit tijdperk betekent ook dat er een nieuw begin aanbreekt voor veel website-eigenaren. Data-driven marketing zal een feit zijn. Maar wat betekent dit precies? Hoe verzamel je op een veilige manier toch nog de benodigde informatie over jouw bezoekers? In dit artikel vertellen we alles wat je moet weten. 

Marketingactiviteiten aanpassen 


Voor langere tijd werden third party cookies ingezet om het gedrag van bezoekers te analyseren. Ze geven bijvoorbeeld meer informatie over hoe ze op jouw website terecht zijn gekomen, wat hun surfgedrag verder nog was, hoeveel tijd ze op een pagina doorbrachten, enzovoorts. Waardevolle informatie, want zo kun je beter inspelen op de bezoeker. Maar hoe pak je dit nu aan? 

Het is belangrijk om te beseffen dat de marketingactiviteiten tijdig aangepast moeten worden. Wacht hier niet te lang mee. Als jij geen andere stappen onderneemt en de concurrentie dit wel doet, sta je al snel enkele punten achter. Gelukkig heb je nog even de tijd. Dat het eindigt is wel duidelijk. Wanneer en hoe dit eruit gaat zien is nog niet helemaal duidelijk. 

Er zijn bovendien ook al enkele alternatieven bedacht om het surfgedrag van bezoekers te analyseren, zonder dat hierbij de privacy onnodig in geding komt. Een goed voorbeeld is Serverside Tracking. Hierbij wordt de data niet verzameld op de browser van de gebruiker, maar via de server van de website. Dat heeft verschillende voordelen:


In de eerste plaats omdat je hiermee adblockers kunt omzeilen. Bovendien ben je zelf volledig in controle over de data die je verzamelt. Je kunt deze waar nodig aanpassen en anonimiseren voordat deze met derde partijen zoals Google worden gedeeld. Hierdoor is ook de privacy van je bezoekers beter beschermd. Als je kiest voor serverside tracking via www.adpage.io zal je ook nog eens een betere laadtijd op je website ervaren. Het verzamelen van cookies via de browser kost immers tijd. Als dit via de server gebeurt, zal de gebruiker sneller kunnen navigeren tussen de pagina’s. 

Bestudeer de huidige data 


Juist omdat veel mogelijkheden om data te verzamelen in de toekomst zullen verdwijnen, is het nu belangrijk om de huidige data-gegevens te analyseren. Door het analyseren van deze gegevens is het gemakkelijker om de pijnpunten van jouw website te ontdekken en waar nodig aan te passen. Zo ben je in staat om een betere gebruikerservaring te bieden, trek je wellicht meer bezoekers aan en zullen ook de conversies verhogen. Kortom: genoeg reden om hier nu juist mee aan de slag te gaan. Bovendien kan een online marketeer helpen om alvast veranderingen aan te brengen in jouw marketingactiviteiten. Dan loop je straks niet onnodig achter de feiten aan.